کد خبر : 8069
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۱۰
-
🔻 گزارش تصویری ؛

استراحتگاه نوروزی روستای اصفاک شهرستان بشرویه واقع در محور طبس به بشرویه

به گزارش پایگاه خبری بشرویه نیوز ایستگاه استراحت اجباری مسافران نورزوی روستای اصفاک شهرستان بشرویه واقع محور بشرویه-طبس ۴ سیاه چادر با ارائه خدمات مناسب برپا شده است که علاوه بر تجهیز این موقعیت به سیاه چادر عشایری، چادرهای استراحت موقت و کانکس، پایگاه‌های موقت اورژانس جاده‌ای، هلال احمر و پلیس راه نیز در این محل مستقر هستند. در ادامه این مطلب با روستای اصفاک و این استراحتگاه بیشتر آشنا خواهیم شد.

اصفاک، روستایی تاریخی در شهرستان بشرویه واقع در استان خراسان جنوبی است. روستای اصفاک در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر بشرویه و ۳۰۰ کیلومتری شهر بیرجند (مرکز استان) قرار گرفته است. قروتی، بلغور پلو و کشک سالاری از غذا های محلی این منطقه به حساب می آیند. اصفاک جزو مناطق با پوشش گیاهی کویری است که از جمله آن می توان به درمنه، اسکنبیل، بادام کوهی و زیره اشاره کرد. همه این جاذبه های تاریخی و طبیعی، اصفاک را به روستایی گردشگری تبدیل کرده است و مسافران زیادی را به سمت خود کشانده است.

 

جاذبه های گردشگری روستای اصفاک بشرویه

کاروانسرای اصفاک: این کاروانسرا که در روستای اصفاک قرار گرفته است یکی از بناهای ساخته شده در دوران صفویه است که قدمت آن به بیش از ۴۰۰ سال می رسد. از زیبایی های این بنا می توان به گنبد های بزرگ و زیبای آن اشاره کرد که به طرز هنرمندانه ای ساخته شده است. آرامش این مکان باعث شده است گردشگران زیادی برای استراحت و فرار از هیاهوی شهری به این روستا سفر کنند.

سردر ورودی‌ بنا در وسط‌ ضلع‌ شمالی‌ آن‌ قرارگرفته شده است. در طرفین‌ این‌ ورودی‌ که‌ طاقی‌ با قوس‌ هلوچین‌ دارد تختگاه‌هایی‌ قرار گرفته‌ که پس‌ از وارد شدن‌ از این‌ درب‌، با فضای‌ هشتی‌ مواجه‌ می‌شوید که دارای سقف‌ گنبدی‌ رفیع‌ و با شکوه‌ و آجرچینی‌ بسیار زیباست. حیاط‌ کاروانسرا فضایی‌ مستطیل‌ شکل و وسیع‌ دارد‌ که‌ دور تا دور آن‌ را صفه‌ها و اتاق‌هایی‌ با ایوان‌ رو به‌ حیاط‌ تشکیل‌ داده است.ایوان‌ رو به‌ ورودی‌ حیاط‌ کاملاً مشابه‌ و هم‌ اندازه‌ با ایوان‌ روبرو، عریض‌تر و مرتفع‌تر از ایوان های‌ مجاورش‌ خودنمایی‌ می‌کند.

فضای‌ زیر این‌ ایوان‌ صفه‌ای‌ است‌ که‌ در دیوارهای‌ اطرافش‌ طاقنماها و طاقچه‌هایی‌ قرار دارد و مختص‌ پذیرایی‌ از مسافران‌ و مهمانان‌ خاص‌ است‌، در وسط‌ اضلاع‌ شرقی‌ و غربی‌ بنا، صفه‌هایی‌ با یک‌ طاق معمولی‌ (مشابه‌ طاق سایر ایوان ها) و دو طاق کوچکتر در طرفین‌ مشاهده‌ می‌شود که‌ به‌ نظر می‌رسد فضاهای‌ نشیمن‌ عمومی‌ این‌ کاروانسرا است‌.بنای تاریخیکاروانسرای اصفاک درآبان ماه سال ۱۳۸۵ با شماره ملی ۱۶۴۷۵ به ثبت ملی رسید. این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه میباشد و هم اکنون به یک اقامتگاه بومگردی تبدیل شده است.

 

از جمله سایر جاذبه های گردشگری شهرستان بشرویه می توان به مسجد جامع میان ده، خانه قدیمی مستوفی، کویر بشرویه، مسجد جامع رقه، موزه خصوصی بشرویه، باغ خان رباط نیگنان، آب انبار میان ده و قلعه دختر اشاره کرد.

بهترین فصل سفر به روستای اصفاک
اگر قصد سفر به این روستا را دارید با توجه به کویری بودن دارای تابستان هایی گرم و طاقت فرسا است ، بنابراین بهترین فصل سفر به این روستا در فصل پاییز و بهار است.

 

به منظور آشنایی بیشتر با استراحتگاه نوروزی اصفاک، در ذیل تصاویری از این استراحتگاه با شما به اشتراک گذاشته می شود:

 

 

 

 

 

مطالب تصادفی پیشنهادی
بشرویه یكی از 10 شهر خشت و گل ایران است

انتهای پیام/
- عکس از: مهدی صفرعلیزاده (دهیار روستای اصفاک)